Bare rolig, vi skal ikke til at udsætte dig for noget, der kan fremprovokere angst hos dig, for det ønsker ingen mennesker at leve under.

Tværtimod vil vi beskrive nogle af de mest typiske symptomer på, at man har angst eller er ved at få det, så man både kan nå at stoppe op og gøre sit for, at de ikke udarbejder sig; og man kan gøre sig sine foranstaltninger, hvis man oplever et decideret angstanfald.

Nogle mennesker oplever angst til dagligt, og vi mener ikke den umiddelbart begrundede, hvor man bliver bekymret for en forekommende fare, eller man bliver chokeret og overrasket over noget uventet. Vi er ude i den invaliderende form for angst, hvor man føler sig låst fast i ens egen krop og ikke har kontrol over skroget eller sindet længere.

Angst kan komme i forskellige grader også, hvor det føles nogenlunde “mildt”, hvis man kan bruge det udtryk, mens andre oplever det helt ødelægger på en måde, hvor man ikke kan holde ud at være i sig selv.

Dette kan forekommer sjældent eller alt for tit, som vi nævnte, men nogle symptomer kan man som sagt holde med og reagere på.

Nogle ting kan nemlig fremprovokere angsten frem, såsom ved en fobi for åbne pladser, mange mennesker, edderkopper og videre til noget endnu mere specifikt. Disse typer for angst hæfter sig ofte til fænomenet, såsom social angst.

Undgå disse situationer så vidt muligt, og ellers kan du bemærke ting som:

– Sorten for øjnene.
– Åndenød og generelt svært ved at trække vejret.
– Opleve det hele som et granatchok (man er til stede uden egentlig at være det).
– Koldsved.
– Rysteture.
– Koncentrationsbesvær.
– Svært ved at sætte sætninger sammen samt gentager sig selv.
– Besvær med at huske.

Flere symptomer på angst kan spille ind fra de hyppige til de sjældne, men noter dig dine, som du oplever dem, så du kan komme dem til livs, inden de udarter sig endnu værre.